[linux] Re: Probleem met DHCP onder CentOS

Za mei 13 10:45:58 CEST 2006

On Sat, 13 May 2006, Cecil Westerhof wrote:

> [...]
> Ingres een hardcoded hostname. Nu wordt zowel bij de klant als bij mij
> met dhcp gewerkt.
> Bij de klant wordt de hostname altijd localhost en wordt dus blijkbaar
> niet toegekend. Bij mij wordt hij (op het ogenblik) dhcppc2.
> Ik heb van alles geprobeerd om dit op localhost te krijgen.
>
> In /etc/hosts staat:
>         # Do not remove the following line, or various programs
>         # that require network functionality will fail.
>         127.0.0.1               localhost.localdomain localhost
>
>         toegekend adres     localhost.localdomain localhost

Dit is per definitie fout! Localhost is gereserveerd voor specifieke
doeleinden en daar moet je niet mee gaan klooien op deze manier. Daar ga
je geheid maffe dingen mee genereren.

> In /etc/host.conf
>         order hosts,bin
>
> In /etc/hostname:
> 	localhost.localdomain
>
> In /etc/sysconfig/network:
>         NETWORKING=yes
>         HOSTNAME=localhost.localdomain
>
> Maar het mag allemaal niet baten. Mijn hostname blijft dhcppc2 worden.
> Onder SUSE heb ik dit probleem nooit gehad. Iemand een idee wat ik hier
> aan doen kan?

Een machine hoort domweg geen localhost te heten. Je bent dus de verkeerde
kant op aan het werken. Je moet zorgen dat alles een normale naam heeft in
plaats van zaken te forceren naar localhost.

Afgezien daarvan sta je net te vertellen dat je DHCP draait maar laat je
niets zien van de DHCP config. Terwijl die juist hoort te bepalen wat er
wordt geconfigureerd.

Hugo.