[linux] Re: Zoektoch naar oorzaak van hoge load

Vr mei 26 20:47:03 CEST 2006

Aldus schreef Hugo van der Kooij op Fri, May 26, 2006 at 08:21:23PM +0200:
> Hoi,
>
> Ik heb een systeem met een load van rond de 2.0 of soms nog een stuk
> hoger.
>
> Dat deel hoger begrijp ik wel. Dat zijn jobs die ik zelf start en 40000
> files scannen kost tijd. Zeker als je het 15 keer doet.
>
> Het deel waarin de machine zo goed als hoort te slapen maar een load heeft
> van rond de 2.0 is wat me wat verbaast.
>
> Met top kan ik niets zien wat druk CPU eet of zo.
>
> Hoe kan ik zien welke processen bijdragen aan die load factor?
>
> Ik heb al wat testen gedaan door te zien wat er gebeurd met die load
> [...]

Nou ben ik ook maar een dommie die ooit een vijfdaagse Unix cursus heeft
gevolgd in Nijmegen....

maar wat ze me verteld hebben is dat de load zoals gegevens door 'uptime'
bestaat uit het gemiddelde aantal processen in de queue dat op de processor
wacht. een load van 2.0 betekent niet dat als je systeem 2 processor cores
heeft deze ook 100 % van de tijd bezet zijn, het kan zelfs zijn dat het
gemiddelde processorgebruik op 0 % ligt, maar dat permanent twee processen
zijn geblokkeerd.

Het snelle antwoord is: 'ps ax' geeft een lijst van alle processen en in
welke toestand ze zich bevinden, en 'top' geeft een idee welke processen
veel CPU tijd gebruiken.

'Sar' geeft een goed inzicht over de verschillende vormen van belasting van
belasting van je systeem als geheel.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--