[linux] Re: linux op laptop

Wo mei 31 21:58:42 CEST 2006

Aldus schreef Mertens Bram op Wed, May 31, 2006 at 08:57:48PM +0200:

> Nu de verzekeringskwestie bijna geregeld is ben ik opnieuw op zoek
> naar een laptop.  Ditmaal liefst eentje dat zonder Windows geleverd
> wordt, ik heb Redmond al véél te véél gesponsord.

HP heeft een laptop met Linux en je kunt ook de advertenties in Linux
Journal doorpluizen.

> Tot zover allemaal mooi maar nu heb ik me vandaag laten wijs maken dat
> AMD processoren (de asus bevat een "AMD Mobile Turion 64 3200+") "nog

Vast iets geschikter voor laptops dan de vlotte, maar hongerige Opteron.
De Transmeta (Linus' ex-werkgever) Crusoe en Efficeon zijn geschikt, maar
je ziet ze maar zelden.

Er is ook een laptop met 64-bit SPARC processor, SCSI disk en Sun Solaris
vanaf US $ 4000.

> niet echt rijp" zouden voor laptops en dat ik beter een machine met
> een Centrino processor zou aanschaffen.  Dan zie op hun site

> Jammer genoeg zeggen de specs van processoren me tegenwoordig nog
> minder dan vroeger en heb ik al helemaal geen idee van de

Valt mee: in vergelijking met tien jaar geleden zijn enkele processor-
families zoals Alpha niet meer te krijgen; een nieuwkomer is de Cell
processor die in o.a. de Sony PlayStation 3 wordt gebruikt. De met veel
tam-tam aangekondigde Intel Itanium zal vermoedelijk niet lang meer meegaan.

> linux-support voor de verschillende modellen.  Kunnen jullie me wat
> inlichten over de pro's con's van de verschillende processoren?  Zowel
> qua performatie als qua linux-ondersteuning (freq-throtling etc.).

Processoren: de belangrijkste families worden ondersteund; ik adviseer
een 32-bit of 64-bit chip met MMU.

Debian Linux werkt heel aardig op Apple iMac (PowerPC), maar nog niet
geprobeerd op een notebook.

De ARM processoren (c.q. FreeScale) zijn geschikt voor mobiele apparaten:
je ziet ze wel in PDA's met Linux of Windows CE. (bijv. de Simputer die
in India wordt verkocht).

> Als iemand goede of slechte ervaringen heeft met Asus en/of Jewel als
> laptop-bouwers hoor ik dat natuurlijk ook graag.  (Het hoeft uiteraard
> niet bij deze merken/modellen te blijven.)

Dit bericht wordt geserveerd door een laptop van Hollandse fabrikant
Topline (200 MHz Intel-compatible). (wordt niet meer verkocht).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
      _----_