[linux] Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Okt 9 09:42:27 CEST 2006

Inmiddels heb ik rondom mijn werkplek toch wel een aantal server(tje)s
en andere apparaten (firewall, switch) verzameld die 24/7 staan te
draaien. Daarmee staan er ook allerlei ventilatoren permanent te
ruisen. Zolangzamerhand krijg ik daar last van; ik merk dat mijn oren
's avonds nog steeds tuiten. Tijd om iets te doen aan de
geluidsoverlast. Voorlopig heb ik mijn heil gezocht bij een
geluiddemper/gehoorbeschermer zoals je die ook gebruikt als je met een
kettingzaag aan de slag gaat. Dat zit niet heel erg lekker, maar 't
is wel een stuk stiller.

Ik zie een aantal mogelijkheden voor een meer permanente oplossing.

1. Waarom zou je ueberhaupt vanuit huis een of meer servers
   willen draaien? Doe de boel de deur uit en zet e.e.a. op
   een co-located server ergens bij een provider.

2. Vervang al die ruisende (oude) computers door 100% geruisloze
   (fanless) computers.

3. Verplaats alle apparatuur naar een afgelegen plek (de kelder,
   de zolder, de schuur?) en gebruik 1 (fanless) werkstation
   voor toegang tot 'alles'

4. Zet alle apparatuur in een speciale geluiddichte kast.

Mijn vraag is: waar koop je een absoluut geruisloze computer
zonder 1 enkele ventilator? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik op dit moment een oude computer met twee NICs als
firewall. Misschien moet ik die vervangen door een dedicated
firewall/router, maar welke moet ik dan kiezen?

Een bijkomende vraag: ik probeerde te achterhalen waar nu het meeste
lawaai vandaan kwam. Dat bleek dus de Netgear FS526T switch te
zijn. Zouden er ook van dat soort switches bestaan zonder ventilator?

Misschien heeft iemand een handig tip?

--Peter Fokker

--
This .sig intentionally left blank.