[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Ma Okt 9 09:59:41 CEST 2006

On Mon, Oct 09, 2006 at 09:42:27AM +0200, Peter Fokker wrote:
> Ik zie een aantal mogelijkheden voor een meer permanente oplossing.
>
> 1. Waarom zou je ueberhaupt vanuit huis een of meer servers
>    willen draaien? Doe de boel de deur uit en zet e.e.a. op
>    een co-located server ergens bij een provider.

Die discussie is heel persoonlijk.

> Mijn vraag is: waar koop je een absoluut geruisloze computer
> zonder 1 enkele ventilator? Heeft iemand daar ervaring mee?

Er zijn zat computers te vinden die vrijwel geen geluid maken. HP heeft
er hele leuke voorbeelden van.

> Ik gebruik op dit moment een oude computer met twee NICs als
> firewall. Misschien moet ik die vervangen door een dedicated
> firewall/router, maar welke moet ik dan kiezen?

Ik zou in ieder geval dat soort apparaten de deur uitdoen en een of
ander klein, weinig etend kastje kopen die alles doet voor je.

> Een bijkomende vraag: ik probeerde te achterhalen waar nu het meeste
> lawaai vandaan kwam. Dat bleek dus de Netgear FS526T switch te
> zijn. Zouden er ook van dat soort switches bestaan zonder ventilator?

Ik heb een GS1016 van ZyXEL met een klein fannetje erin, die ik
nauwelijks hoor. Je kunt d efan er uit halen en een andre eproberen die
minder luidruchtig is... of je scoort een kleine switch idd zonder fans
erin. de meeste non-19" gevallen denk ik dan.

> Misschien heeft iemand een handig tip?

je kunt verder proberen lawaaierige systemen te voorzien van andere
types cooling, bijvoorbeeld heatpipes met een andere fan.

Een 19" server thuis is in ieder geval meestal goed voor veel geluid.
Weinig ruimte etc, dus draaien de fannetjes hoge toeren.

ik heb wel eens een 19" systeem geleverd die je door het hele huis
hoorde...
--
http://www.linux-it.nl