[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Ma Okt 9 13:42:50 CEST 2006

On Mon, Oct 09, 2006 at 09:42:27AM +0200, Peter Fokker wrote:
> Ik zie een aantal mogelijkheden voor een meer permanente oplossing.
>
> 1. Waarom zou je ueberhaupt vanuit huis een of meer servers
>    willen draaien? Doe de boel de deur uit en zet e.e.a. op
>    een co-located server ergens bij een provider.

Dat heeft voordelen voor professioneel gebruik.

> 2. Vervang al die ruisende (oude) computers door 100% geruisloze
>    (fanless) computers.

Kan goed idee zijn... Je gebruikt een zuinige processor, passieve
koeling en flash i.p.v. mechanische discs. (de IPC op Chip met 8 MHz
Intel 80186 en 200 KB flash heeft zo z'n beperkingen)

> 3. Verplaats alle apparatuur naar een afgelegen plek (de kelder,
>    de zolder, de schuur?) en gebruik 1 (fanless) werkstation
>    voor toegang tot 'alles'

De meest voor de hand liggende oplossing. Zorg dat je niet al te
veel tijd in de serverruimte moet doorbrengen.

> 4. Zet alle apparatuur in een speciale geluiddichte kast.

Denk dan wel aan de vereiste koeling.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--