[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Ma Okt 9 18:42:42 CEST 2006

On Mon, Oct 09, 2006 at 10:17:45AM +0200, Maarten Verwijs wrote:

> www.ikbenstil.nl
>
> Of deze lijkt me ook al een tijdje interessant, want: Linux 6.0!
> http://tinyurl.com/z752f (computerstunt.nl)
>
> En tot slot heb ik goede verhalen gehoord over myelectronics.nl.

Myelectronics verkoopt diverse varianten op epia-formaat.
Daarbij zijn ze niet de goedkoopste, maar ze hebben wel een aantal
fanless systemen.

Aantekeningen:
- Fanless systemen zijn niet geluidloos;
- Veel "mooie" kasten hebben kleine, lawaaiige ventilatoren.
- Veel systemen werken beter met minimale geforceerde koeling, dit kan
  ook met een grote ventilator op laag toerental.
- Schijven produceren ook veel lawaai (verschilt per merk/type);
- Gebruik voor een router compactflash, een ander firmware updatesysteem
  of boot via dhcp/tftp/rootnfs
- Zorg bij fanless systemen dat geen warmte ontstaat in plaats van koelen.

Denk aan zaken als:
kleinere processor, laptop-onderdelen, natuurlijke ventilatie door de kast,
daarna pas passieve koeling of heatpipes.

Een fanless pc als router lijkt leuk. Voor een normale ADSL/kabelverbinding
zal echter een standaard router met Linux-firmware (OpenWRT) in de regel
voldoen. Of duurdere variaties als een soekris.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver