[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Okt 9 22:48:00 CEST 2006

"Huub Reuver" wrote:

> On Mon, Oct 09, 2006 at 10:17:45AM +0200, Maarten Verwijs wrote:
[...]
> Myelectronics verkoopt diverse varianten op epia-formaat.
> Daarbij zijn ze niet de goedkoopste, maar ze hebben wel een aantal
> fanless systemen.

Goedkoop is niet altijd een doorslaggevend argument, bij mij althans.
Ik heb mezelf _te_ vaak opgezadeld met onbruikbare maar goedkope stuff
(niet alleen computers maar ook andere zaken).

> Aantekeningen:
> - Fanless systemen zijn niet geluidloos;
> - Veel "mooie" kasten hebben kleine, lawaaiige ventilatoren.

Van "mooie" kasten hou ik niet, doe mij maar "functioneel".

> - Veel systemen werken beter met minimale geforceerde koeling, dit kan
>   ook met een grote ventilator op laag toerental.
> - Schijven produceren ook veel lawaai (verschilt per merk/type);

Tja, mogelijk is dat oplosbaar door een diskless client te overwegen?
Je kunt met nfs of misschien beter nog met cifsfs (heb ik afgelopen
zaterdag in Utrecht geleerd) prima een opslagplaats die elders in het
LAN staat gebruiken op een lokale machine. Dan hou je alleen maar
(veel) RAM en een CPU en een NIC over (o ja, en ook nog een
videocontroller).

> - Gebruik voor een router compactflash, een ander firmware updatesysteem
>   of boot via dhcp/tftp/rootnfs

Dat laatste klinkt mij efficient in de oren.

Goede tips. Hartelijk dank daarvoor.

--Peter Fokker

--
This .sig intentionally left blank.