[linux] Re: Geluidsoverlast beperken of nieuwe superstille hardware

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Okt 9 22:24:13 CEST 2006

"Daniel von Asmuth" wrote:

> Dat heeft voordelen voor professioneel gebruik.

Het heeft mogelijk ook kostenvoordelen. Ik heb daar een klein beetje
aan zitten rekenen. Een computer/server met een voeding van 300 VA
'eet' per maand 30 x 24 x 300 = 216 kWh (ja ja ja, cos(phi), niet altijd
vollast, etc. etc. Dit is een grove schatting). Met een prijs van EUR 0,10
per kWh is dat zo'n 20 euro per maand. Mmm.... Ik kijk bij een
willekeurige colo-aanbieder en ik zie 1U + APC + 50 GB/maand aangeboden
voor EUR 30/maand (wel eigen server meenemen). Dus als ik twee thuisservertjes
opdoek en die verhuis naar een rekencentrum spaar ik al 10 euro per maand
aan electriciteit (om over het lawaai maar te zwijgen). Mmmm.....

> Kan goed idee zijn... Je gebruikt een zuinige processor, passieve
> koeling en flash i.p.v. mechanische discs. (de IPC op Chip met 8 MHz
> Intel 80186 en 200 KB flash heeft zo z'n beperkingen)

Dat is echt een 'low-end'. Ik zat toch aan iets meer processing power
te denken, maar ik ben het met je eens dat je niet altijd voor de
latest en de greatest hoeft te gaan, niet alleen vanwege de kosten
voor de early adopters maar ook vanwege de electriciteitskosten.
Een CPU die voor een laptop is ontworpen, met wat minder MHz'en,
is zeker niet gek.

> De meest voor de hand liggende oplossing. Zorg dat je niet al te
> veel tijd in de serverruimte moet doorbrengen.

Tja, als alles in 1 ruimte staat is dat, euh, lastig.

> Denk dan wel aan de vereiste koeling.

Da's een goeie. De temperatuur op zolder kan behoorlijk oplopen in
de zomer, zelfs _zonder_ dat er computers staat te werken. Mmmm, een
airco kost ook weer een forse hoeveelheid kWh's....

Zo langzamerhand begin ik me af te vragen waar die rekencentra
hun electriciteit vandaan halen... Dat kan toch haast niet kloppen?
Of zijn de "consumententarieven" zo enorm veel hoger en wordt ons
collectief een oor aangenaaid?

Dank voor je reactie.

--Peter Fokker

--