[linux] Re: kernel configuratie

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Do Okt 12 16:46:04 CEST 2006

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 12/10/2006 16:14:05:

> De snelste optie is om de .config van je huidige kernel te kopieren
> naar de nieuwe kernel tree en dan 'make oldconfig' in te typen. (weinig
> zinvol als je van Linux 2.4.x naar 2.6.y.z gaat)

Ik heb nu een 2.6.16<nogiets>-smp kernel en wil naar een
2.6.17<nogiets>-smp kernel.  Aangezien er een debian package met kernel en
bijhorende config beschikbaar is voor een 2.6.17<nogiets> kernel wil ik
daarvan vertrekken.  Inderdaad door make oldconfig te gebruiken.
Die zal waarschijnlijk echter nog steeds geen gebruik maken van meerdere
CPU's en zal ik dus nog moeten aanpassen om een smp-kernel te krijgen.

> De initrd bevat de modules die je nodig hebt om te booten. Je kunt deze
> ook hard in de kernel pakken. Je wilt dus in ieder geval de basis
> drivers voor je CPU, scherm en toetsenbord hebben plus scsi-mod (tenzij
je
> IDE gebruikt:-(, scsi-disk, de driver voor je controller en je root file

> system. Drivers voor printers, muizen, netwerkkaarten e.d. kunnen
> meestal als losse modules worden geladen.

De theorie denk ik begrepen te hebben (bedankt om dat te bevestigen) maar
in het verleden vond ik de structuur van het menu dat menuconfig geeft
nogal ingewikkeld.

Misschien daarom heb ik in het verleden telkens één of meerdere modules
"gemist" zodat de kernel niet kon booten (zonder initrd).  Daarom ben ik
nu op zoek naar tips om op basis van een bepaald systeem te weten welke
items in welke menu's ik extra moet selecteren om de benodigde modules in
de kernel zelf te krijgen.

> Make config geeft je gewoon een reeks van meer dan honderd vragen waar
> je eenvoudig 'Y', 'N' of 'M' op antwoord (of '?' in twijfelgevallen :-)

Ik heb ergens gelezen dat make config iets voor masochisten is, make
menuconfig zou minder pijnlijk zijn... :)

Alvast bedankt

Bram