[linux] Re: suse? rhel?

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Do Okt 12 19:31:30 CEST 2006

Folkert van Heusden wrote:
> Zeg, als 'n bedrijf moet kiezen tussen RHEL of SuSE, wat zouden jullie
> dan kiezen? en waarom?

Ik zou kiezen voor RHEL, een aantal redenen, deels persoonlijk.
- RHEL heeft een stricter beleid om standaard geen closed source of
gepatenteerde software op te nemen
- Support traject per release is langer en iets gunstiger (7 jaar ipv 5
jaar ondersteuning voor een release, hardware ondersteuning loopt langer
door)
- Breedste ondersteuning door derden (applicatie-support)
- Contact met RedHat is in mijn ervaring altijd beter geweest. Sinds
SUSE onderdeel van Novell is, is het vaak erg bureaucratisch
- Ik heb RHCE, ben dus beter thuis in de eigenaardigheden van RHEL dan
in die van SLES. Ik heb SLES altijd erg eigenzinnig gevonden, heb vaak
ruzie met YaST gehad over de configuratie van mijn systeem, RHEL heb ik
nog nooit mijn configuratie ongevraagd zien aanpassen...

RHEL is wel duurder in de support per jaar bij echt grote servers (meer
dan 8GB, veel CPUs)

Beide zijn goede mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je je platform
zo kiest dat ook de applicatie daarop ondersteunt blijft. Voor Oracle
betekent het bijv. dat je ook op je OS support moet hebben op het juiste
niveau. DB2 is iets flexibeler dan Oracle, en MySQL maakt het niet zo
heel veel uit op welke Linux versie je werkt, en of je daarop een
support contract hebt. Ik denk dat je dus naar het totaalpakket moet
kijken om een beslissing te nemen.

Ciao,
   David