[linux] Re: kernel configuratie

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Do Okt 12 19:47:17 CEST 2006

On 10/12/06, Bram Mertens <bram.mertens op sofico.be> wrote:

> linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 12/10/2006 16:14:05:
> <snip>
> Misschien daarom heb ik in het verleden telkens één of meerdere modules
> "gemist" zodat de kernel niet kon booten (zonder initrd).  Daarom ben ik
> nu op zoek naar tips om op basis van een bepaald systeem te weten welke
> items in welke menu's ik extra moet selecteren om de benodigde modules in
> de kernel zelf te krijgen.

Degene die ik structureel  mis is  de IDE  driver. Een tip is in ieder geval
door het gewoon te proberen, tijdens het booten kun je de eventuele
foutmelding even noteren en opzoeken op internet (even met je oude kernel
booten) dan leer je weer wat :-)

> Make config geeft je gewoon een reeks van meer dan honderd vragen waar
>
> Ik heb ergens gelezen dat make config iets voor masochisten is, make
> menuconfig zou minder pijnlijk zijn... :)

Het nadeel (voordeel?) van make config is dat je ALLE opties moet doorlopen,
wat voordeling kan zijn als je een zo klein mogelijke kernel wilt bakken.
Als je stomweg een bepaalde driver wilt en het je voor de rest een biet zal
wezen wat wel en niet geladen word (dus bijvoorbeeld alles als module) is
make menuconfig handig , tenminste sinds de laatste kernel staat bij make
menuconfig alles default op M... en kun je dus alleen ff snel wat als Y
nodig is veranderen zonder alles te moeten doorlopen.