[linux] Re: suse? rhel?

Erik Dooper edooper op gmail.com
Vr Okt 13 11:45:15 CEST 2006

Ehm... even wat dingen aanvullen en rechtzetten.

On 10/12/06, D.J. van Enckevort <david op vanenckevort.net> wrote:

> - RHEL heeft een stricter beleid om standaard geen closed source of
> gepatenteerde software op te nemen

Novell doet dit ook niet meer. Geen closed source drivers in de
distributie, Novell houdt zich strikt aan de GPL. Als
hardwareleveranciers hun closed source drivers willen aanbieden worden
die op andere manieren beschikbaar gesteld door de
hardwareleveranciers zelf, maar wel geintegreerd in het
packagemanagement van SLES. Daarnaast zitten zowel RH als Novell in
het Open Invention Network.

> - Support traject per release is langer en iets gunstiger (7 jaar ipv 5
> jaar ondersteuning voor een release, hardware ondersteuning loopt langer
> door)

Novell ondersteunt de enterprise releases ook 7 jaar. SLES9 wordt tot
2011 ondersteund, SLES10 tot 2013.

> RHEL is wel duurder in de support per jaar bij echt grote servers (meer
> dan 8GB, veel CPUs)

SLES kent geen aparte supportovereenkomsten als het gaat om
clusteromgevingen, etc. Dat maakt het ook gunstiger.

> Beide zijn goede mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je je platform
> zo kiest dat ook de applicatie daarop ondersteunt blijft. Voor Oracle
> betekent het bijv. dat je ook op je OS support moet hebben op het juiste
> niveau. DB2 is iets flexibeler dan Oracle, en MySQL maakt het niet zo
> heel veel uit op welke Linux versie je werkt, en of je daarop een
> support contract hebt. Ik denk dat je dus naar het totaalpakket moet
> kijken om een beslissing te nemen.

Mee eens. Ik doe verder geen uitspraken, want ik ben niet geheel onpartijdig :-)

Groeten,

Erik