[linux] Re: Zou dat een spam-oplossing kunnen zijn?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Vr Okt 13 13:06:55 CEST 2006

On Fri, 13 Oct 2006, Julien Michielsen wrote:

>Wanneer men automatisch een echt groot bestand retourneert naar het
>spam-versturend adres. Heb zojuist gekeken wat er achter de From-header
>staat, en die lijken wel verband te houden met een bedrijf dat er wel
>niet echt op zitten te wachten kernels in hun postbus geduwd te krijgen.
>
>Of zie ik iets hier verkeerd (of niet)?

Doe dat asjeblieft *NOOIT*!

Omdat spammers inderdaad niet echt op die zooi zitten te wachten,
en omdat jij niet de eerste bent die op dat idee gekomen is,
hebben ze al lang hun maatregelen genomen.

Ga er in ieder geval van uit dat de spammer niet zijn eigen
emailadres gebruik als afzender.
Er zijn in principe drie mogelijkheden:
1) Het is een niet bestaand adres, en dan krijg je zelf die zooi
   terug die je probeert te versturen.
2) Het is een bestaand adres van iemand anders, die geen grote
   berichten accepteert. Dan krijg je de hele handel ook terug
   en je vespilt naast je eigen bandbreedte ook de bandbreedte
   van die ander.
3) Het is een bestaand adres van iemand anders, die wel grote
   berichten accepteert. Dan val je dus iemand _echt_ lastig
   die niets met die spam te maken heeft. Dikke kans dat je
   zo zelf binnen de kortste keren op een reeks openbare
   blacklist komt te staan.

Op zijn beste verpil je alleen maar je eigen bandbreedte. Op
zijn slechts bezorg je anderen en jezelf een boel last. De
spammer zal er niets van merken.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein