[linux] Re: waar blijven mijn rsync data?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Okt 31 23:12:13 CET 2006

On Tuesday 31 October 2006 14:18, Paul Slootman wrote:
[...]
> Ik doelde meer op het belang van zorgvuldig je probleem beschrijven.
> Je weet dus dat het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters
> relevant is; wees dan ook zorgvuldig in het gebruik daarvan in je
> verhaal.

Nou ja. Menselijke lezers zijn meestal wat toleranter tegenover simple
typefouten (en die shifttoets heb je vaak alweer losgelaten voordat je de
lettertoets hebt aangeraakt). Maar goed, jij valt daar kennelijk wel over; ik
zie het vaak niet eens.

> Dat mag je mij uitleggen, waarom uid = root in rsyncd.conf bij ubuntu
> niet zomaar kan.  Ik neem toch aan dat rsync --daemon als root draait?

Nu wel, maar toen niet. Onder ubuntu is de eerste ingevoerde gebruiker
gerechtigd om sudo te doen. Dat is alles. Met een truc kun je het root
account wel ontsluiten, maar dat had ik in eerste instantie nog niet gedaan.

> Dan zal /tmp wel een bijzondere filesystem zijn. Laat eens de output van
> mount zien?

/tmp is niet apart gemount. het is gewoon onderdeel van het root ext3 fs.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11