[linux] Re: waar moet ik aan denken bij gepland RAID?

Zo Sep 3 14:42:11 CEST 2006

Aldus schreef joop gerritse op Sun, Sep 03, 2006 at 12:00:18PM +0200:
> ik wou vandaag een nieuwe computer installeren. Er zit een 80 G harde schijf
> in, en ik wou er een tweede in zetten, maar die is nog niet binnengekomen.
> Bedoeling is, ze zoveel mogelijk parallel (dus als backup van elkaar) te

RAID is iets heel anders dan back-up, wat je snel zult merken als je per
ongeluk een complete directory wist of zo. Mirroring beschermt alleen tegen
een head-crash: bij blikseminslag is de kans groot dat je beide exemplaren
kwijt bent.

> zetten. En ik wou vandaag in ieder geval vast beginnen met de wel aanwezige
> schijf. Kan iemand me een paar tips geven, van het type "had ik daar maar
> bijtijds aan gedacht"? Zodat ik de tweede schijf er naderhand gewoon bij kan
> zetten.

Volgens mij moet je gewoon al je schijven monteren en dan met behulp van het
SCSI-BIOS van je controller het mirror-paartje initialiseren.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth
--
	Wat is een publieke omroep?