[linux] Re: waar moet ik aan denken bij gepland RAID?

Zo Sep 3 16:10:44 CEST 2006

On Sun, 3 Sep 2006, Daniel C. von Asmuth wrote:

> RAID is iets heel anders dan back-up, wat je snel zult merken als je per
> ongeluk een complete directory wist of zo. Mirroring beschermt alleen tegen
> een head-crash: bij blikseminslag is de kans groot dat je beide exemplaren
> kwijt bent.

> Volgens mij moet je gewoon al je schijven monteren en dan met behulp van het
> SCSI-BIOS van je controller het mirror-paartje initialiseren.

De veronderstelling dat iemand SCSI gebruikt lijkt me een beetje uit de
lucht gegrepen. Wat er aan RAID wordt aangeboden op (S)ATA mag je bijna
altijd direct schrappen als traag en Linux support is er niet veel. (En
waarom zou je als software RAID beter werkt als fake RAID.)

Sommige installatie programma's willen bij het inrichten graag alle RAID
disk zien bij het opbouwen. Het alternatief is dat je dat alles eerst met
de hand inregelt en later de tweede disk bij hangt.

Hugo.