[linux] Kubuntu zelflerend?

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Za Sep 23 03:02:15 CEST 2006

Bij het installeren van Kubuntu op mijn laptop krijg ik het vreemde
gevoel dat de problemen zich na een paar dagen vanzelf oplossen. Zoals
een vlieg die je een mep geeft even later weer opkrabbelt.

Voorbeeld: De VIA unichrome pro videokaart gaf, met de standaard
vesa-driver erg slecht beeld bij diverse filmpjes. Ik installeer de
allernieuwste driver, gecomlipeerd door een gaimer. Het helpt geen
zier.

Na een paar dagen wil ik eens gaan kijken hoe de CPU-belasting is
tijdens het spelen en geeft bovendien de botparameter 'irqpoll' mee.
Het beeld is nu fantastisch, voor user hansr. Veer user trees is het
nog steeds mis. Bovendien ontbreken er voor trees menu-items in
kaffeine: open DVD/VCD/audioCD is grijs en instellen
xine-enginegeageert ontbreekt.

Dagenlang probeer ik verschillen tussen de users te vinden, iets als
~/kaffeine.rc zie ik nergens.

Ik start nogmaals Kaffeine op en open een bestand
'/media/hdc/video-ts/*vob' want de DVD zelf is niet te bereiken. Als ik
dan wat met de functietietsen ga spelen (volume en schermhelderheid en
zo) dan wordt het beeld scherp en  snel en de menu-items zijn er nu
plotseling ook.

Is er een verklaring voor dit schijnbaar niet-deterministische gedrag?
irq-poll en de functietoesen lijken er niets mee te maken te hebben.

en ook:
Wie kan me vertellen koe je er achter komt welke codec's of andere
plugins en ge-installeerd zijn en welke er in gebruik zijn door Amarok
en Kaffeine?, waar die programma-s hun configuratiedata opslaan?

b.v.m.d.
hansr