[linux] Re: Dooie toetsenKB kwijt?

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Sep 24 15:55:15 CEST 2006

Op zaterdag 23 september 2006 22:53, schreef Daniel C. von Asmuth:

> Ik heb hier even Knoppix 5.0 in de laptop gestoken en met de opdracht
> 'loadkeys us-intl.iso01.kmap.gz' heb je die dooie toetsen al terug.
>
> Onder X krijg ik iets dergenlyks met 'setxkbmap -rules xorg -model
> pc104 -layout us_intl -option "" '.

Tja, ik probeerde modern te doen en gebrukte de KDE GUI. Daar is hij
echt verdwenen, bij systemsettings -> Regio en toegang.

Het voordeel daarvan is dat je er een paneelikoontje bij krijgt om
makkelijk te wisselen.

Het nadeel van de gui is, zoals altijd, dat je eigenlijk niet meer weet
wat je aan t doen bent.

> De vraag is dus waarom uw Knoppix5 zich zo heel anders gedraagt dan
> mijn Knoppix 5.0.1.

De vraag wordt: Waarom hebben ze bij KDE  de keuze voor us-int.
weggehaald, pedanterie of zit er meer achter?

Dank voor je bijzonder instructieve hulp!

?

> Mijn eerste typ-les leerde de toetsjes a s d f j k l ΓΏ , maar op een
> com- puter met US toetsenbord gaat dat wat anders. (er was ook geen
> enter-key maar een wagenterugloophaak).
(met bel :))

Groet
hansr