[linux] Re: rsync backup

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Zo Feb 4 18:18:11 CET 2007

On Monday 29 January 2007 13:07, Paul Slootman wrote:

> Hoe precies?  rsync opties en evt. daemon config graag...

Opties zijn rltgoD En --stats natuurlijk.

> Zijn de md5sums verschillend?

Ja, die zijn verschillend. Het gekke is dat de bestandslengten wel gelijk
zijn. Maar de bestanden verschillen dus wel.

> (een diff op binaire data kan
> teleurstellende resultaten geven; en de bestanden staan op hetzelfde
> systeem? Een diff wordt anders wel lastig...)

Ze staan in die zin op dezelfde machine dat de ene als remote share gemount
is, en de andere op een USB schijf staat.  Je kunt je overigens afvragen of
rsync in een dergelijke situatie wel enig voordeel biedt t.o.v. gewoon cp ...

> Laat van 2 bestanden die verschillen de md5sums zien, en ook de stat
> output.

b068577bf9fd2d4f29423d94436619e1  file1
b9e9c4f6bb5ede6e98c3d6baef23794a  file2

Ja, die zijn verschillend. Dat verbaast me ook niet echt.
Ik geef ook de bijbehorende stats output:

Number of files: 58755
Number of files transferred: 0
Total file size: 15825462023 bytes
Total transferred file size: 0 bytes
Literal data: 0 bytes
Matched data: 0 bytes
File list size: 1445660
File list generation time: 104.119 seconds
File list transfer time: 0.000 seconds
Total bytes sent: 1563476
Total bytes received: 117820

sent 1563476 bytes  received 117820 bytes  1458.83 bytes/sec
total size is 15825462023  speedup is 9412.66

Ik zit net niet genoeg in rsync om hier  chocola van te maken.... ik krijg de
indruk, als ik naar de speedup kijk, dat rsync weinig reden zag om updates te
versuren. Dus zouden de md5sums toen toch gelijk geweest moeten zijn. Lijkt
me.

> Paul Slootman

Ik ben benieuwd of je er iets mee kunt. Mijn voorlopige inschatting is dat
er "ergens" op de Win2003-server "iets" loopt, dat de bestanden periodiek
accesst (en, zoals bij MS niet ongebruikelijk) verandert, alleen al door er
naar te kijken. In dat geval wordt het op deze lijst natuurlijk off-topic,
maar mocht je (of iemand anders) nog een idee hebben, dan houd ik me
uiteraard aanbevolen.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11