[linux] Re: Digid (was: Elektronische aangifte IB 2006 voor Linux)

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Zo Feb 4 20:50:14 CET 2007

"Hugo van der Kooij" wrote (zonder <BEEP>-words):

> En dit jaar hoeft het niet meer. Want nu heb je het waardeloze systeem van
> DigiD

Aha! Je bedoelt zeker DigiD [tm] (R) Maar, dat woord mag je helemaal
niet zomaar in een e-mail zetten! Dat is ja ten strengste Verboten!
Zie artikel 8 lid 2 van de Algemene Voorwaarden:

| Het merk DigiD mag zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de
| GBO.Overheid niet worden gebruikt op welke wijze dan ook.

> verplicht nodig. Van alle aanbevelingen was het gebruik van het
> SOFI nummer het slechtste scenario. En dus hebben ze dat gekozen.
>
> Vaste username + password was de onveiligste variant denkbaar. En dus
> hebben ze dat gekozen.
>
> Win je iets op het ene vlak lever je weer zwaar in op een ander vlak.

Just curious: wat zou volgens jou een beter (het beste?) scenario zijn geweest?

(Terzijde: ik heb in het geheel geen bezwaar tegen veel verschillende
uid/pwd's, integendeel. Ik aarzel bij de _verplichting_ van een single
signon).

Als ondernemer ben ik verplicht om electronisch belastingaangifte te doen.
Zeer waarschijnlijk moet ik dus ook met DigiDuh gaan werken.
Helaas kan ik alleen een DigiDuh aanvragen als ik accoord ga met de voorwaarden.
Mmmmm....

| Artikel 3 sub 6:
|
| Gebruiker geeft door acceptatie van deze Gebruiksvoorwaarden de
| GBO.Overheid toestemming om ongevraagd per e-mail (nieuws)berichten
| inzake DigiD-dienstverlening te versturen.

Gelegaliseerde SPAM! Dat is voor mij een onacceptabele conditie...

| Artikel 9 sub 1:
|
| Alvorens de Gebruiker gebruik kan maken van DigiD dient hij de
| Gebruiksvoorwaarden DigiD te accepteren. Bij gebruik van DigiD na
| datum van wijziging van de Gebruiksvoorwaarden DigiD, wordt de
| Gebruiker in de gelegenheid gesteld in te stemmen met de wijzigingen
| en deze te accepteren.

...maar kennelijk een conditio sine qua non. Nou, van mij _hoeft_
het al niet meer. Ik ben benieuwd wat de Belastingdienst zegt als
ik geen aangifte meer _kan_ doen.

(nee, laat maar...)

--Peter Fokker

--
1987: "Computers do what you tell them to do, not what you want them to do".
2007: "Computers do what they tell them to do, not what you want them to do".