[linux] Re: typische postbank-zakelijk ervaring

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Za Feb 10 09:56:46 CET 2007

Julien Michielsen wrote:
.

> Het kopje "Voor Internet Explorer onder Windows" suggereert dat er ook
> andere mogelijkheden zullen staan opgesomd. Maar zo diep kan de Postbank
> niet denken, want dat staat er als enige mogelijkheid. Om een bruikbare
> gebruikersnaam te kiezen lijk ik dus naar een computer met MS Windows te
> moeten gaan.
> Zijn er mensen die het vanaf een linux doos hebben kunnen doen, en -
> indien niet - zouden we hier als linuxers als groep op moeten reageren?

Twee weken geleden heb ik het bestuur nadrukkelijk voorgesteld
dit soort dingen te structureren en in een draaiboekje te vervatten
in de geest van: een lid signaleert een incompatibiliteit -> een
daartoe aangewezen persoon checkt wat er aan de hand is -> draait
een /papieren/ standaardbrief uit en verzendt die -> vinkt het
aan in een administratie.
Zoals voortdurend het geval is, leidt dit dan vervolgens niet tot
actie, of zelfs maar tot een afkeuring, maar verdwijnt het in een
of ander besluiteloos limbo.

(mijn email aan het bestuur)
Heren,

om gemakkelijker tot actie te komen stel ik het volgende draaiboekje
voor, dat consequent steeds opnieuw wordt uitgevoerd:

- een of meer leden signaleren een website die voor ons niet (goed)
toegankelijk is.

- een aangewezen persoon checkt namens het bestuur of dat ook zo is
(ik houd me aanbevolen, want dan kunnen we met 'Dr.' ondertekenen,
en je weet nooit of dat helpt).

- hij draait de volgende brief uit op NLGG briefpapier, plakt er een
postzegel op en gooit hem in de brievenbus.

Briefhoofd NLLGG

LS.

Wij krijgen van onze leden te horen dat uw website www.blablabla.nl
niet of slecht voor hen toegankelijk is. Dit kan komen doordat de
web-technologie op uw website onzorgvuldig is toegepast, of zelfs
doordat u toegang voor andere browsers dan Microsoft's Internet
Explorer al meteen verbiedt.

Wij zouden u graag twee zaken onder ogen willen brengen.

Ten eerste kunnen we u als NLLGG vanuit een jarenlange ervaring op dit
gebied  verzekeren dat elke denkbare functionaliteit op een website
kan worden toegepast zonder dat de bouwers hun toevlucht hoeven te
nemen tot platform-afhankelijke technologie. In de handen van competente
websitebouwers zal dat in de meeste gevallen zelfs nog goedkoper en
gemakkelijker blijken te zijn.

Ten tweede gaan de openheid en bereikbaarheid van het internet
ons als NLLGG en onze leden zeer ter harte. Wij doen graag een
beroep op u en alle andere beheerders van websites om ervoor
te zorgen dat het internet ook in de toekomst open en voor iedereen
toegankelijk  blijft, en dat het niet verwordt tot het privedomein
van een enkele softwareleverancier.

U kunt hieraan meewerken door ervoor te zorgen dat ook uw website
zich houdt aan de conventies waardoor ze door iedere moderne browser
kan worden benaderd.

In de hoop hierbij op uw medewerking te kunnen rekenen, verblijven
wij hoogachtend:

De NLLGG,

Dr. J.J. Paijmans
--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI               013-4662693