[linux] Re: rsync backup

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Feb 12 12:59:48 CET 2007

On Sun 11 Feb 2007, joop gerritse wrote:

> Ik vind het trouwens wel onlogisch dat de backup kopie voor het laatst
> geaccessed is op 31 oktober 2006, maar veranderd op 21 januari 2007 (hoe
> verander je een bestand zonder het te accessen?), terwijl het origineel

Heel veel mensen denk dat het "ctime" veld in de inode slaat op "file
change time"; het is echter "INODE change time". Nu zal doorgaans bj een
change in de file ook de inode gewijzigd worden, dus als je niet goed
oplet lijkt het inderdaad een "file change time", maar ook bv. chown of
chmod of ln of mv leveren een nieuwe ctime op, terwijl de inhoud van de
file echt niet gewijzigd is.

Paul Slootman