[linux] Re: Solved Re: Fonts installeren voor belastingprogramma

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di Feb 13 22:07:48 CET 2007

Peter Vollebregt schreef:
> [...]
OK. Zelf uitgevochten:

OK. Heb het zelf uitgevochten. Maar makkelijker zou het wel moeten.....
En er zitten allerlei bewerkelijke stappen in die net zuoden hoeven als
een expert het doet. Met dank aan deze link:
http://linux.sitetree.nl/doc/html/node163.html

Uitleg (van wat ik heb gedaan):
Kort: De fonts staan op een bepaald pad, en moeten daar neergezet worden
of het pad moet aangepast worden). Ook moeten ze met mkfontdir behandeld
worden.

Download een van die lettertypes (ik heb de adobe 75 dpi gepakt)
Pak deze uit (rechtermuisknop in konqueror, Uitpakken; kan ook met tar),
en dan de gewone installatieriedel.

 ./configure
 make
 sudo make install   (Pardus is ook erg van de sudo - het moet als root)

Dit programma draait aan het einde al mkfontdir
Maar installeert het alleen in /usr/local/x11/fonts/75dpi

Het fontpath (na te vragen via 'xset -q) is: /usr/share/fonts/75dpi
De eenvoudige oplossing is om de fonts te kopieren naar de goede map.
Draai daarna alleen weer:

 sudo xset mkfontscale /usr/share/fonts/75dpi
 sudo xset mkfontdir /usr/share/fonts/75dpi

En dan kan de belastingdienst het nog niet vinden tot je het pad zet met

 xset +fp /usr/share/fonts/75dpi

Dat laatste kan komen omdat ik de shell niet uit ben geweest. Maar het
staat al in het fontpath van /etc/X11/xorg.conf.

Maar  misschien kan het door de files meteen in de juiste dir te
untarren en dan mkfontdir te draaien?
En voor een user zou het ook on ~/.fonts gezet moeten kunnen worden

Peter