[linux] Re: Fonts installeren voor belastingprogramma

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di Feb 13 21:15:30 CET 2007

Hans Rood schreef:

> De vraag is in de eerste plaats waarom hij het eigen lettertype niet kan
> instaleren. Jou kennende zal je wel zonder root-echten hebben
> geïnstalleerd? Was je wel on-line?

Dat klopt (en ik ben altijd on-line), maar ik heb onderdehand afgeleerd
om mbv autopackage ook maar iets als root te installeren omdat me dat
nog nooit gelukt is Mandriva en suse). Als mortal user lukt dat tot nu
toe wel, en ik zou overigens ook sterk aanbevelen om het zo te doen.
Waarom al je users de belastingdienst geven?

> Daar heb je de keuze uit duizenden fonts!

Die link is de foutmelding bij de belastingdienst (met klacht dat ze er
niets aan doen), en met als oplossing 5 lettertypes.

> Move ze (als root) naar een directory die genoemd wordt
> in /etc/fonts/fonts.conf (dacht ik)
> Maar je moet nog wel weten welke! En ook waarom autopackage het zelf iet
> kan en waarom hij er niet bij zegt welke font hij hebben wil.

Ik heb wel vaker fonts geinstalleerd, maar eigenlijk altijd truetype of
type1. Die mik ik als root in de fontsdirectory, en dan draai je een van
die automagische programmaatjes (fonts-config -f onder SuSE), iets van
mkfontdir onder Mandriva.

Maar dit zijn rare .bdf filetjes ingepakt in een tar met alles voor een
make install, en verder zonder enige handleiding (grumbl). Dat draaien
installeerde wel van ales onder Pardus, maar daar kende ik het
automagische programmaatje geloof ik even niet (en ik weet al helemaal
niet wat de belastingdienst ziet als fonts).  En ook al ben ik een
linuxknoeier van enig niveau - nu zit ik toch mooi weer vast.

De pest is dat iedereen het wel kan, Hier heb je weer zo'n behulpzame
mail met uitleg:
http://www.pvcf.nl/easytax/forum/viewtopic.php?t=336&sid=a4ecbbd4f220c8b28099f71f1bff4877

Ik kijk nu even of ik het met dit kan tackelen (maar dat zou toch
verdorie niet moeten!). Het blijken bitmap fonts te zijn, en ook dat is
een beetje van vroeger.

Peter