[linux] Re: met enige ergernis

Alexander Volovics avolovics op gmail.com
Za Feb 24 14:42:38 CET 2007

On Sat, 24 Feb 2007 12:37:57 +0100 (CET)
Hugo van der Kooij <hvdkooij op vanderkooij.org> wrote:

> Als ik de informatie goed heb gezien in de logs is @HOME begonnen aan
> een inhaal race. Sinds 2 dagen nemen ze geen SMTP connecties meer aan
> als je HELO hostname niet in de DNS staat.

Ik heb deze HELO restricties nooit begrepen.
WAT wordt eigenlijk als HELO opgegeven als ik een smtp server
benader? Mijn 'hostname'? Want dat is op dit moment 'localhost'.

Als ik op de standaard manier mail aan mijzelf verstuur, dwz
"mutt->postfix->smtp server van @home" dan zie ik in de headers:
 by smtp3.groni1.gr.home.nl with esmtp (Exim 4.30)

Als de helo 'localhost.localdomain' wordt opgegeven zou ik dus
ook moeilijkheden moeten krijgen?

Bovendien kan je in Postfix de volgende parameters opgeven:
helo_name =
smtp_helo_name =
(default is machine hostname)

Toen ik nog een thuis netwerkje er op na hield met eigen hostnames
heb ik in postfix wel 'helo_name = maast1.lb.home.nl' gespecificeerd
om idiote namen te vermijden.

Spammers kunnen dan toch ook van deze mogelijkheden gebruik maken.

Alexander