[linux] Re: met enige ergernis

Alexander Volovics avolovics op gmail.com
Za Feb 24 16:08:15 CET 2007

On Sat, 24 Feb 2007 15:43:30 +0100 (CET)
Hugo van der Kooij <hvdkooij op vanderkooij.org> wrote:

> Deze week:
>   199x HELO 213.84.18.35 van externe machines.
>   711x HELO localhost van externe machines
>    81x HELO localhost.localdomain van externe machines

> Dankzij de spammers is het mij betreft al lang 'no more mr nice guy'
> op SMTP connecties.

IK beweer niet dat deze mogelijkheid niet gebruikt moet worden
om spammers buiten de deur te houden.

Ik zeg alleen dat ik niet BEGRIJP hoe het een en ander werkt.
Postfix heeft een hele zwik exclusie en inclusie parameters
mbt HELO, oa 'helo_name =' en 'smtp_helo_name ='.

Deze twee kunnen toch gebruikt worden om te maskeren?

Bovendien komen veel distros met default configuraties voor
postfix of sendmail waarbij automatisch 'localhost.localdomain'
wordt ingevuld voor HELO als je een default installatie doet
met 'hostname = localhost' (zal vele beginners overkomen).
Mailers als kmail, evolution, claws-mail, sylpheed, enz die
zelf smtp gebruiken zullen dan ook een helo = localhost.localdomain
vertonen.

Alexander