[linux] nu dvd's toch te klein blijven, waarom dan niet . . .

Do Jul 19 09:33:23 CEST 2007

Toen ik nog jong en onbedorven werkte op een IBM mainframe, toen plakte
je alle devices gewoon achter elkaar. Om te lezen kreeg je dan bv de
volgende set ponskaarten voor een job:

//Jobnaam tijd queue
// exec program=virtlink
//ft01f001 dd dsn=inpduits,disp=shr
//	   dd dsn=ierland,disp=shr
//	   dd dsn=mars,disp=shr
//	   dd dsn=gjc359,disp=(new,catlg)
//ft06f001 dd sysout printout=A

Bovenstaand setje zou er vast met foutmeldingen uitgegooid worden (zijn
35+ jaren overheen gegaan sinds ik JCL schreef), maar dat doet niets af
aan het onderliggende principe. En het bovenstaande jobje was ook niet
interessant voor dit betoog omdat het vier gefingeerde inputdecks zijn.
Vanmorgen echter wilde ik een directory met digitale foto's naar dvd
schrijven. Maar:
:-( /dev/dvd: 2295104 blocks are free, 3430856 to be written!
:-( write failed: No space left on device
Dan zou ik graag willen dat growisofs gewoon begon te schrijven, en op
het punt dat de dvd bijna vol is een "end of device #1" schrijft, om
vervolgens op de volgende dvd te beginnen met "start device #2". Loopt
ook device #2 vol, dan gaan we verder.

Zou dit nou zo moeilijk zijn?
--
Julien Michielsen