[linux] Re: lijst van ip-nummers in netwerk

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Ma Jul 23 14:22:52 CEST 2007

> Het makkelijkste lijkt een ping naar het broadcast adres van je netwerk,
> maar niet alle devices reageren daarop. Met 'arp -a' zie je ook niet
> alles. Met tcpdump zie je alles wat op dat moment data uitzendt.

Data in de ARP-cache verloopt binnen enkele minuten, maar afgezien daarvan
zou ieder systeem moeten verschijnen, of niet?

Vrijwel alle firewallsoftware neemt beslissingen op basis van
IP-adressen en poorten. Die informatie komt pas beschikbaar nadat
het ARP-protocol z'n werk al gedaan heeft.

Wanneer je op ethernetniveau filtert of meerdere VLAN's hebt ligt dit anders
natuurlijk, maar ik betwijfel of dat hier het geval is.

Graag toelichting als ik ernaast zit :)

Groet,

Hans