[linux] VLAN, MTU en een tulip netwerkkaart

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Ma Jul 23 22:27:08 CEST 2007

Hallo,

In m'n servertje thuis heb ik een ZNYX ZX346Q netwerkkaartje zitten, met
4 poorten. Deze werkt met de tulip driver (uit de standaard 2.6 kernel).
Nu kan ik natuurlijk deze kaart als 4 aparte ethX aansluiten op 4
verschillende netwerken, maar in plaats daarvan heb ik gisteren
geprobeerd om een etherchannel trunk op te zetten tussen m'n server en
m'n switch (Cisco Catalyst 2950T). Dit ging in principe prima, totdat ik
er achter kwam dat deze netwerkkaart (of z'n driver?) geen frames groter
dan 1518 bytes aan kan, dus er is geen plaats voor de 4 bytes VLAN tag.
Als het een "normale" netwerkkaart met maar 1 aansluiting was, dan zat
ik nu in m'n rommelbak te vissen naar een willekeurige kaart van een
willekeurig ander merk om het daarmee te proberen, maar dat is helaas
geen optie.
Heeft iemand een idee hoe met dit probleem om te gaan? Is er iets aan de
server kant in te stellen, of misschien op de switch? De MTU aanpassen
van al m'n apparaten gaat me iets te ver ;)

--
Tot ziens,

Bart-Jan