[linux] Re: script voor nllgg.nl

Jeroen van der Sande nllgg op jereons.dds.nl
Di Jul 24 23:04:04 CEST 2007

Op dinsdag 24 juli 2007 20:06 kreeg ik van H. van Dijk het volgende:
> [...]
> Ik wil op onze site een leuk voorbeeldje van een script zetten maar ik
> ben daar niet zo goed in.
> Wie kan dit verbeteren en afmaken?
>
> #! /bin/bash
> #Met dit programmaatje (script) dat men bij de opstart
> # en op regelmatige tijden kan laten lopen, wordt twee png-bestanden
> gemaakt die de verwachte buien op de 2 hele uren na het huidige tijdstip
> laat zien. Deze bestanden staat dan op de Desktop zodat men aan het
> icoontje de buien al kan zien aankomen.
> #Geef de datum en uur; verhoog uur met 1; zet resultaat in $tijd

Met hulp van bc kom ik op:
 TYD=$(echo $(date +%Y%m%d%H)+1|bc)00

> # $tijd wordt ingevuld in de URL die er normaal bijv, zo uitziet:
> # http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-4&voor=200707242100
> firefox http://buienradar.nl/h.aspx?jaar=-4&voor=$tijd00
> #selecteer het image en sla het op op de Desktop als $tijd1.png

Had je al gezien dat het 2 plaatjes zijn? De achtergrondkaart en de
tranparante buien. Het request van die buien heeft een tijdid nodig
(wat gewoon 'nu' is), ofwel:
 TYDID=$(date +%Y%m%d%H%M)

En dan haal je ze binnen met:
 wget -q -O kaart.gif "http://buienradar.nl/kaart.gif"
 wget -q -O buien.gif "http://buienradar.nl/images.aspx?jaar=-4&bliksem=0&voor=$TYD&soort=loop1uur&tijdid=$TYDID"

Met ImageMagick maak je het af:
 convert -compose over -composite kaart.gif buien.gif buienkaart.png

Om over middernacht heen te kijken, moet je nog iets slims met de tijd+1 verzinnen ;-)

Jeroen.