[linux] (OT) Win vs. Linux was Re: Wanneer grub niet booten wil

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Vr Mrt 9 09:34:59 CET 2007

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 09/03/2007 09:08:41:
> [...]
met

> Pas op dat je je ervaringen met Windows van acht jaar geleden niet
> bepalend laat zijn voor je kijk op de Windows van nu...

M'n ervaring nu is jammer genoeg nog niet veel beter.  Ja er is
vooruitgang geboekt maar niet voldoende om me te overtuigen dat het
"gebruiksvriendelijk", "stabiel" of "veilig" geworden zijn.

Recentste voorbeeld: omdat verschillende klanten verschillende VPN
oplossingen gebruiken hebben we hier nood aan enkele machines waarvan we
bij die klanten kunnen inbellen.  Daarnaast gebruikt deze firma nog een
andere VPN client.  Het installeren van deze verschillende tools op één
Windows geeft tal van conflicten waardoor er vaak geen enkele verbinding
meer gemaakt kan worden.  De volgorde waarin de verschillende tools
geinstalleerd worden speelt een belangrijke rol maar is jammer genoeg niet
de enige factor.
Onze IT-mensen bedachten volgende oplossing: meerder Windows naast elkaar
installeren.  Jammer genoeg bleek dit niet te werken omdat de Windows op
de tweede partitie z'n software toch op "C:" installeerde, over de
software van Windows 1...
Nu heb ik het (hopelijk) opgelost door ook Linux op die machine(s) te
installeren en grub zo te configureren dat de verschillende Windows
elkaars partities niet zien.

Je kan natuurlijk argumenteren dat de fout (ook) bij die VPN-tools ligt
maar het lijkt me toch de taak van het OS om dit soort zaken in goede
banen te leiden.

> Ja, ik heb ook de pest aan Microsoft, maar je kunt niet ontkennen dat
> ze in termen van stabiliteit en veiligheid een grote inhaalslag hebben
> gemaakt. En er is niets dodelijker voor Linux en Open Source dan afgeven
> op fouten in Windows die al lang niet meer bestaan...

Akkoord maar jammer genoeg zijn er nog voldoende fouten van 8 jaar geleden
die nu nog steeds bestaan in Windows.

De Windows database en/of applicate servers die hier gebruikt worden
moeten toch regelmatig gereboot worden omdat er onverklaarbare crashes
e.d. beginnen optreden.  Terwijl de Linux-servers enkel uit de lucht zijn
geweest omwille van een stroomstoring, een CPU-crash en een reorganisatie
van de machines in de server-room.

mvg

Bram