[linux] Re: (OT) Win vs. Linux was Re: Wanneer grub niet booten wil

Vr Mrt 9 11:26:42 CET 2007

On Fri, Mar 09, 2007 at 09:34:59AM +0100, Bram Mertens wrote:
> M'n ervaring nu is jammer genoeg nog niet veel beter.  Ja er is
> vooruitgang geboekt maar niet voldoende om me te overtuigen dat het
> "gebruiksvriendelijk", "stabiel" of "veilig" geworden zijn.

idem.

> Recentste voorbeeld: omdat verschillende klanten verschillende VPN
> oplossingen gebruiken hebben we hier nood aan enkele machines waarvan we
> bij die klanten kunnen inbellen.  Daarnaast gebruikt deze firma nog een
> andere VPN client.  Het installeren van deze verschillende tools op ??n
> Windows geeft tal van conflicten waardoor er vaak geen enkele verbinding
> meer gemaakt kan worden.  De volgorde waarin de verschillende tools
> geinstalleerd worden speelt een belangrijke rol maar is jammer genoeg niet
> de enige factor.

of VPNs over wireless; moet je wachten totdat een of ander window even
voorbij is komen flitsen. Het moment van starten is nauwelijks
realiseerbaar. Te snel inloggen is geen connectie. En wat dacht je van
die hapsnurkers die gezellig met de wireless laptop op een ander netwerk
proberen aan te loggen... doet je VPN het niet meer.

> Je kan natuurlijk argumenteren dat de fout (ook) bij die VPN-tools ligt
> maar het lijkt me toch de taak van het OS om dit soort zaken in goede
> banen te leiden.

startup-volgordes, het gebrek er aan (ook linux kan wel wat gebruiken,
zie bv de milestones onder solaris) kan voor hoofdpijn zorgen.

> De Windows database en/of applicate servers die hier gebruikt worden
> moeten toch regelmatig gereboot worden omdat er onverklaarbare crashes
> e.d. beginnen optreden.  Terwijl de Linux-servers enkel uit de lucht zijn
> geweest omwille van een stroomstoring, een CPU-crash en een reorganisatie
> van de machines in de server-room.

En we hebben het nog niet over patches aan bv exchange. WTF, rebooten??

Als je bepaalde combinaties hebt, zoals W2003/AD/Exchange, dan moe(s)t je
bijvoorbeeld handmatig eerst exchange afknallen. Anders hangt het
shutdown process omdat AD al afgeknald is. Zie weer het start/stop
services verhaal. Of dat je 3 keer moet rebooten voordat alles weer
werkt. Of dat een verlopen certificate van een stuk UPS software er voor
zorgt dat je eerst volgende reboot niet meer werkt.....

Fix dat maar eens.

Of wat denk je van zaken als:

RAID controller -- s/w nodig want W2003 herkent het niet. Ok, "driver"
vanaf floppy, RAID controller wordt herkend. Komt later de
installatie-media met "hee die controller ken ik, wij hebben beter
software ervoor".... weer zo'n WTF moment.

Windows -- nee dank je. Teveel werk, weinig voldoening. Wel natuurlijk
een constante stroom van werk/cashflow. Of je klanten daar blij van
worden....?

--
http://www.linux-it.nl