[linux] Re: [stamtafel] Re: debat over energieverslindende apparaten

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Do Mrt 15 02:25:51 CET 2007

Op dinsdag 13 maart 2007 09:27, schreef Roeland Th. Jansen:

> Ik denk dat dit er niet bij gehaald moet worden. 'linux' is geen
> "politieke" overweging.
Nee, maar aankoopbeleid is dat dikwijls wel.  Ik de discussie OSS of
Windows kan het wel degelijk een argument zijn dat niet in verhouding
staat tot de besparing bij de huidige energieprijzen.

> probeer openSUSE dan maar.
Ja?? Ook suspend to RAM? Vanaf welk release werkt dat een beetje? En
hoeveel tijd bespaar je bij het ontwaken in vergelijking tot een koude
start?
Worden alle polls, "are-you-there"berichten en andere wakkerhouders
onderdrukt in de slaapstanden?
En kan ik het systeem in een slaapstand laten brengen door een bepaalde
idle-tijd? kan je de CPU-frequentie EN het cpu-voltage laten verlagen
bij een lagesysteemload?

> Mijn persoonlijke optiek is dat de enige reden die ik zou kunnen
> verzinnen voor minder verbruik, de rekening is.
Aankoopbeslissingen zijn zelden erg rationeel. Waar die extra warmte kan
's zomers onaangenaam zijn, de herrie van ventilatoren op topsnelheid
is nooit plezierig.

hansr