[linux] Re: 2e Re: LAN-vraagje Fedora 6

Di mei 1 07:31:48 CEST 2007

On Mon, 30 Apr 2007, Hans Rood wrote:

> Die "DHCP_HOSTNAME" is, denk ik, niet de hostname van een DHCP-server
> maar een naam voor de client. Je kunt een host een 'fixed address'
> laten uitdelen aan de hand van een uniek kenmerk. In de meeste gevallen
> wordt daar het MAC-address voor genomen maar de sandaard biedt nog meer
> mogelijkheden. Een vendor-id of deze hostname b.v.
> De 'echte' hostname komt natuurlijk uit een DNS of ev. een hosts-file.

Mijn aanpak is om er het mes tussen te zetten. Zet ze bij voorkeur even op
een hub en zet een derde machine erbij met een packet sniffer. Start de
client dan op en kijk wat er over de kabel gaat.

Dan weet je wat er echt gebeurd. Gaat er wel een DHCP request de lijn
over? Komt er wel een redelijk response als dat het geval is?

En als de PC nu aan een switch zit. Die switch staat toch niet TE
intelligent te wezen? 802.1X en spanning tree zijn dingen waar je ook
maffe dingen mee kunt krijgen als je het verkeerd configureert.

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hugo.vanderkooij.org/
 	    This message is using 100% recycled electrons.

 	Some men see computers as they are and say "Windows"
 	I use computers with Linux and say "Why Windows?"
 		(Thanks JFK, for the insight.)