[linux] Re: nieuw board i.c.m. linux...

Do mei 3 09:26:54 CEST 2007

On Wed, May 02, 2007 at 03:53:28PM +0200, Udo van den Heuvel wrote:
> Kan iemand hier vertellen of een KN9 Ultra moederbord (NVIDIA nForce 570
> Ultra chipset) qua RAID goed werkt? Kijkt Linux `dwars` door de disks
> heen en ziet het de losse disks of is het geheel danig degelijk in
> hardware gebakken en afgeschermd zodat Linux alleen de virtuele disk(s)
> ziet?

Nou ken ik dat moederbord niet, maar over het algemeen geldt dat een
RAID controller de physieke schijven bestuurt en ze aan de computer
(c.q. de Linux kernel) als 1 of meer logische schijven presenteert.
(er zijn tooltjes om physieke disks te detecteren).

(IDE/SATA zou een uitzondering kunnen zijn, maar ik neem aan dat je
dat niet gebruikt).

> Idem bij een nVidia PCIe -7300 GT Silent kaart: werkt dat met Linux
> (Xorg) zonder proprietary drivers enzomeer? Zonee: wat zou een goede

Tegenwoordig werken veel grafische kaarten met vesa of fbdev drivers....

> kaart zijn voor degelijke PCIe desktop performance (weinig games) onder
> Linux?

Heb goede ervaring met Matrox kaarten (werken ook onder Windows,
Solaris, SCO Unix).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--
       <  Smoking shortens the Life expectancy of your Cigarettes  >