[linux] Re: nieuw board i.c.m. linux...

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do mei 3 11:48:11 CEST 2007

On Thu 03 May 2007, Daniel von Asmuth wrote:

> Nou ken ik dat moederbord niet, maar over het algemeen geldt dat een
> RAID controller de physieke schijven bestuurt en ze aan de computer
> (c.q. de Linux kernel) als 1 of meer logische schijven presenteert.
> (er zijn tooltjes om physieke disks te detecteren).

De "RAID" op gebruikelijke moederborden is meer een software oplossing
die evt. een beetje hulp krijgt van de hardware, maar meestal is er echt
geen sprake van hardware RAID.  Als je de RAID setup dus niet aanraakt
in de BIOS, of op JBOD (just a bunch of disks) dan ziet linux gewoon
losse fysieke disken. Dan onder linux met md software RAID gebruiken...
Dat is een stuk handiger dan die fake RAID gebruiken, en meestal
sneller, en altijd betrouwbaarder. Zo ken ik iemand die een kapotte
moederbord had en dus niet meer bij z'n data kon komen, een vervangend
moederbord van dezelfde type was niet meer te krijgen en nieuwere
exemplaren hadden een niet-compatible RAID setup. Met linux md stop je
de disken in een ander systeem en het werkt. Als je het goed doet, maakt
het niet eens uit in welke volgorde je ze er in stopt :-)

> Tegenwoordig werken veel grafische kaarten met vesa of fbdev drivers....

Het werkt wel, ook met de nvidia X module (dus niet vesa/fbdev), maar
verwacht geen goeie 3D performance.

> Heb goede ervaring met Matrox kaarten (werken ook onder Windows,
> Solaris, SCO Unix).

Die zijn tegenwoordig te duur. Ik heb zelf een jaartje geleden
geselecteerd op een kaart zonder ventilator, werd dus een ATI X300, doet
het uitstekend op 1600x1200, ook filmpjes kijken gaat goed; ik doe
alleen geen 3D dingen; maar dat wil je ook niet, zie ik.

Paul Slootman