[linux] Re: nieuw board i.c.m. linux...

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do mei 3 12:46:04 CEST 2007

On Thu 03 May 2007, Udo van den Heuvel wrote:

> Daar ben ik dus `bang` voor.

Hoeft niet...

> Een HPT374 kaartje dat ik heb heeft dit probleem ook. Werkt met
> md-oplossing onder Linux.

Er zijn md modules die praten met zo'n hardware chip, maar die zou ik
dus vermijden. Gewoon als "normale" disken configureren en gebruiken.

> Is er ergens een courante howto voor RAID-5 van alle partities (ook
> root) met zo'n oplossing?

Hmm, ik weet wel dat het met de actuele debian installer gewoon zou
moeten kunnen. Zelf zou ik het met een boot disk en met de hand de md
config doen, en dan debootstrap gebruiken om een base systeem er op te
krijgen.

Zorg er wel voor dat je een aparte /boot partitie hebt die _niet_ RAID5
is; maak die RAID1, en dan kun je dus vanaf elke disk booten (en dus
maakt de volgorde niet meer uit). Altijd makkelijk als de 1e disk het
zou begeven, kun je tenminste nog gewoon bij je data.

> 3D hoeft ook niet. Gewoon een stille fatsoenlijke kaart. Ik zag dat
> nVidia een Linux drievr voor Xorg maakt, dus dan is de oplossing +/-
> zoals bij mijn Matrox G550.

In m'n laptop heb ik ook nvidia vga, en dat werkt ook prima zonder de
proprietary driver, zolang je geen 3d wilt...  Enige waarvoor ik dan wel
die driver installeer is als ik weer eens google earth wil draaien.

dual-performance??

Paul Slootman