[linux] Re: Meteen virtuele consoles tty13 - tty20 bereiken

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Za mei 19 11:34:58 CEST 2007

Op za, 19-05-2007 te 11:07 +0200, schreef Hugo van der Kooij:

> Praktisch gezien kun je je afvragen of het handig is om ze zo ver weg te
> stoppen. Je hebt al X draaien. Hoeveel terminals gebruik je echt? En is
> het handig om resource eters standaard te starten?

Ik had ze eerst op tty4 t/m tty6 draaien, maar deze plek leek me
handiger. Het voordeel van het op een virtuele console te hebben
draaien, is dat het altijd op dezelfde plek is te vinden en dus
eenduidig om naartoe te gaan. En dit heb ik zo op alle machines draaien.
Ook die machines waar geen X op draait.
Het verbruik van top en tail valt toch wel mee, of vergis ik me daar in?
Net trouwens even gechecked. Dat was met top niet helemaal het geval.
Dat gebruikte toch 1%. Ik heb dat nu aangepast naar "top -d 10" en nu is
het resource verbruik een stuk minder. En heb ik meer tijd om de output
te lezen. ;-} Top displayed 60 regels en hier komt alleen top in voor.
Tail en vmstat niet, dus het resource verbruik lijkt me mee te vallen.

> Het is 1 ding om tools te hebben om problemen te zoeken. Maar om ze
> continue te draaien omdat het af en toe wellicht handig zou kunnen zijn
> lijkt me niet de meest efficiente manier.

De derde moet trouwens wel continue draaien. Die zorgt dat er
statistieken worden gegenereerd over het resource verbruik.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>