[linux] Re: VOIP via softphone.

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Do mei 24 23:35:30 CEST 2007

On Thu, May 24, 2007 at 09:38:20PM +0200, Roeland Th. Jansen wrote:

> bij welke ISP is het? Sommige KPN-ISPs filterein inderdaad wel eens wat.
> Dat zijn dan de ISPs waar je niet bij wil zitten.

Ik denk dat als je eens zoekt naar het verschil tussen IAX2 en SIP je
erachter komt dat er verschillende manieren zijn om te voorkomen dat SIP
werkt.

Helaas zijn de enige providers die IAX2 aanbieden Asterisk gebruikers.
Niets mis met Asterisk, maar een bredere basis voor IAX2 was leuk geweest.

Als het je lukt om VOIP-verkeer te isoleren, bijvoorbeeld:
- kies voor IAX2 (dan heb je 1 UDP-poort welke een hoge prioritei moet hebben)
- kies een provider die SIP gebruikt zonder STUN en/of STP (idem)
- zoek uit welke STUN- en STP-poorten gebruikt worden en geef deze
ook een hoge prioriteit (liefst met de geavanceerde statefull packet
filtering).

> ik laat het, ivm QoS over aan de router, dat bellen.

Mijn router ondersteund geen VOIP. Door de Asterisk Server erachter ben
ik echter niet gebonden aan 1 telefoon en kan ik gewoon een naar iedereen
bellen via de meest geschikte lijn via een dialplan.

En ik ben niet beperkt tot SIP...
Skype lijkt mij vragen om vendor-lock-in.

Veel embedded routers hebben ook wel bovenstaande mogelijkheden, maar vaak
niet allemaal tegelijk.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver