[linux] Re: Ervaringen met Xen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Sep 6 20:50:56 CEST 2007

On Thu 06 Sep 2007, Robin van Leeuwen wrote:

> De fileserver waar het nu op draait is een Intel Xeon met 4 processoren, met
> 8 gig intern,
> de testresultaten van het programma dat ik gebruik duren daarop 25,03
> minuten.

> Op mijn testmachine, ubuntu met xen + windows2003 is een :
[...]
> waarbij ik Windows 2003 een memory van 1024 Mb heb toegewezen. Het

Wordt die 1GB memory ook echt gereserveerd aan het begin al (zie bv. top
of ps -le), of is dat het maximum dat ie mag alloceren?

> testprogramma
> duurt daar 7,5 minuten.

Ik heb al in de eerste dagen van dosemu al gemerkt dat MS dingen die op
linux geemuleerd draaiden altijd veel sneller gingen dan native.
Destijds (met dosemu) was dat 100% toe te schrijven aan de beter disk
cache van linux (dos had effectief geen disk cache). Het zou mij niets
verbazen dat dat nog steeds een heel groot deel van de performance winst
oplevert, linux is een eind gekomen sinds de 1.3 kernel dagen waarop ik
voor het eerst dosemu probeerde.
Ook als niet de hele 1GB meteen gereserveerd wordt, kan dat onder linux
als disk cache gebruikt worden. Doe eens regelmatig (elke paar seconden
bijvoorbeeld) "echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches" om de linux caches
steeds te legen, en ga dan opnieuw meten (da's wel een eerlijke
vergelijk, want dan zal wat windows denkt te cachen in z'n virtuele
omgeving meer realistisch zijn).

Daarnaast zal zo'n fileserver toch altijd nog druk zijn met allerlei
dingen (op z'n windows, dwz. niemand kan zeggen waarmee :-). Wellicht
dat dat ook minder is in jouw opzet.

Gewoon accepteren en vooral niet over verbazen :)

Paul Slootman