[linux] beeldscherm in de mist

Vr Mrt 7 14:54:22 CET 2008

Ik heb een ATI Radeon X300 kaart, en na enige tijd komen er groene of
paarse lijntjes over mijn scherm. Deze lijntjes lijken samen te vallen
met de vroegere beeldlijnen op de Z/W-televisies. Doe ik dan een refresh
van het beeld (met de cirkel-pijl van firefox) dan gaat het weer even
helemaal goed, tot na een tijdje de vervuiling de overhand weer neemt.
Dit probleem had ik niet net SuSE's van "de vorige generatie" (de
9.?-lijn). Heb geprobeerd een driver van ATI voor de radeon te instal-
leren (zoals de ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.run), maar daar-
mee liep mijn machine vaak vast. (Een reset was dan het enige middel om
de boel weer aan de gang te krijgen, en dat was zo vaak vereist dat ik
die driver niet meer durf te installeren)
Een zeer geschikte manier om het beeldscherm in de mist te krijgen is
het openen van een site met kleurenplaatjes erop, en die plaatjes met de
scrollbalk op en neer te trekken. Snel komt er dan een waas overheen
(groen/paars/geel), en doe je dan een reload is het gelijk weer in orde.
Ik herinner me niet iets dergelijks in het verleden te hebben meege- maakt.
De kaart heeft een twintigtal opties onder Yast, en die zijn beschreven
in de radeon-manpage. Ik weet er echter geen logica aan vast te knopen.
De meest voor de hand liggende parameter leek "refresh", want dat is ook
zo'n beetje wat ik doe wanneer ik een web-pagina opnieuw laad, maar de
beschrijving in de manpagina leek niet over mijn probleem te gaan.
Misschien heeft iemand hier op de lijst iets vergelijkbaars meegemaakt,
en wil hij zeggen wat hij toen gedaan heeft?
Bij voorbaat dank

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl