[linux] Re: emailadres testen

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Vr Mrt 7 15:43:19 CET 2008

"Wybo Dekker" wrote:

> Weet iemand hoe ik het beste kan testen of een emailadres correct is?
> (ik onderhoud een lijst met emailadressen die door anderen aangeleverd worden,
> maar die vervolgens na verloop van tijd `uit de lucht' kunnen gaan)

Wat versta je onder 'correct'?

Vorig jaar stond er een artikel in Linux Journal over het valideren
van adressen met PHP:

http://www.linuxjournal.com/article/9585 (artikel)

http://www.linuxjournal.com/print/9585 (printversie zonder reclame/franje/etc)

Is dat wat je bedoelt?

Anders lijkt het mij een kwestie van periodiek checken of je
een gunstig antwoord krijgt van de SMTP-server van de ontvanger.
Dat zal vast wel in een scriptje te vangen zijn. Iets als

for all addresses
  assume address is INvalid
  lookup domain MX or A-record
  open socket
  send EHLO
  if response OK
    send MAIL FROM
    if response OK
      send RCPT TO
      if response OK
        indicate address is valid after all
  send QUIT
  close socket
endfor

Ofzoiets... Wat is trouwens de gedachte achter het periodiek controleren
van adressen? Ik neem aan dat je die adressen uiteindelijk gebruikt om
mail naartoe te sturen. Is het echt een probleem om pas op dat moment te
ontdekken dat het adres niet meer correct is? In het geval van een
verzendlijst a la mailman kun je de maandelijkse reminder 'aan' zetten,
dan zie je 't automatisch als er een adres niet meer werkt. Oh well.

Groeten,

--Peter Fokker

--
The greatest source of computer problems is computer solutions.
                                              --Robert M. Slade