[linux] Re: doodziek word ik ervan...

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Zo Mrt 9 20:10:51 CET 2008

Hans Paijmans wrote:
> Ik vind Ubuntu een mooie distributie, maar ik heb wel gvd en heel
> weekeinde liggen ploeteren op een serie programmas die opeens op mijn
> laptop niet meer wilden werken om volslagen onduidelijke reden, en
> dan blijkt dus dat (g)awk is vervangen door iets dat mawk heet.

Als je gebruik maakt van GNU specifieke extensions van gawk, zorg er dan
voor dat je ook vraagt om /usr/bin/gawk in plaats van een willekeurige
awk. GNU documenteert in het algemeen vrij aardig wat afwijkingen zijn
t.o.v. de standaard POSIX/Unix tools. Zie bijvoorbeeld de gawk manpage.

Waarom Ubuntu nu voor mawk gekozen heeft? Ik weet het niet, maar ik gok
er op dat de grootte van het product er iets mee te maken heeft:
-rwxr-xr-x 1 root root 307288 2006-04-18 04:48 /usr/bin/gawk
-rwxr-xr-x 1 root root  86616 2003-05-30 16:27 /usr/bin/mawk

Beide streven ernaar om POSIX awk te ondersteunen, maar hebben daarnaast
extra mogelijkheden. Voor Debian is er ook original-awk.

Omdat Ubuntu op Debian gebaseerd is, gok ik er op dat je met
"update-alternatives --config awk" kunt aangeven wat de "standaard" awk
moet zijn op jouw systeem (als er meer dan 1 is geinstalleerd).

> Een paar maanden geleden had ik ook al zoiets met bash, en nu bibber ik
> bij de gedachte wat er nog meer fout kan gaan...

Tip: gebruik een tijdje een Unix systeem zonder GNU tools (bijvoorbeeld
voor mij, omdat je werkgever je op AIX systemen loslaat). Binnen de
kortste keren heb je dan in de gaten wat wel en wat niet portable Unix is ;)