[linux] Re: Hangen van lsusb

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Mrt 11 08:57:18 CET 2008

On Tuesday 11 March 2008 08:27:50 Roeland Th. Jansen wrote:

> kijk met ps maar eens of er kernel processen zijn die hangen. Niet echt
> af te schieten trouwens. Verder mis ik de logging. Staat je log vol met
> addressing problems op USB gebied?

Ik heb zelf ook regelmatig hangproblremen met USB disks. Op het werk is er
eentje, die hangt het hele SuSe systeem op; thuis heb ik er een (Slackware)
die heel af en toe blijft hangen. Daar kan ik vervolgens met de rest van het
systeem gewoon werken, alleen shutdown doet niets meer. En (ik denk dat dat
de kern van het probleem is) sync doet niets meer. Elk proces (inclusief
shutdown) waarin een sync gedaan is blijft forever hangen, en is ook niet
meer te killen. Hard resetten is dan helaas de enige remedie, met alle
gevolgen van dien.

In sync zit ergens een harde lock, dus inderdaad, kennelijk wacht de kernel
daar op iets dat nooit gebeurt... alleen bij disks is dat wat vervelender dan
bij andere randapparaten.

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11