[linux] Re: Hangen van lsusb

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Mrt 11 09:35:49 CET 2008

Op di, 11-03-2008 te 08:57 +0100, schreef joop gerritse:
> Ik heb zelf ook regelmatig hangproblremen met USB disks.

Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met USB.

> [...]
> die heel af en toe blijft hangen. Daar kan ik vervolgens met de rest van het
> systeem gewoon werken, alleen shutdown doet niets meer. En (ik denk dat dat
> de kern van het probleem is) sync doet niets meer. Elk proces (inclusief
> shutdown) waarin een sync gedaan is blijft forever hangen, en is ook niet
> meer te killen. Hard resetten is dan helaas de enige remedie, met alle
> gevolgen van dien.
>
> In sync zit ergens een harde lock, dus inderdaad, kennelijk wacht de kernel
> daar op iets dat nooit gebeurt... alleen bij disks is dat wat vervelender dan

Op het moment dat het optrad was alleen een hub (die ik er van verdenk
het probleem te zijn) met verder niets eraan een paar kabels en de
printer aangesloten. Hierbij kon ik -gelukkig- zonder problemen
rebooten. Maar soms zijn er ook USB disks aangesloten. Dan zou het wat
problematischer kunnen zijn.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>