[linux] Re: Mail oplossing

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Ma Mrt 17 10:12:54 CET 2008

Hallo Andre

Op 17-03-08 heeft Andre Hebben<andre.hebben op zenesys.nl> het volgende geschreven:
> Ik zoek een goede setup voor een mail server voor mijn bedrijf.
>
>  Hierbij zijn er een enkele vereisten op deze mailserver:
>  - spamfilter
>  - virusscanner
>  - webmail interface
>  - pop protocol
>
>  Heeft iemand hiervoor suggesties voor pakketten en setup?

Ik heb thuis een endian firewall met zelfs virusscanning op http
downloads en spamfilters op pop3 en smtp (zowel ingaand als uitgaand).

Daarnaast gebruik ik horde als webmail interface. Maar nog vaker maak
ik gewoon een openvpn (via endian) verbinding met thuis om dan
thunderbird te gebruiken. Overigens is openvpn door bijna alle
firewalls heen te verbinden (TCP op poort 443). Overigens staat de
webmail (en de E-mail zelf) op een andere machine dan de firewall (en
hopelijk binnen een week of twee weken op 1 server als virtuele
machines). Voor een bedrijf is de firewall misschien wel verstandiger
nog fysiek gescheiden te houden hoewel......

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman