[linux] Re: Mail oplossing

Ma Mrt 17 18:12:40 CET 2008

Andre Hebben wrote:
| Ik zoek een goede setup voor een mail server voor mijn bedrijf.
| Hierbij zijn er een enkele vereisten op deze mailserver:
| - spamfilter
| - virusscanner
| - webmail interfaceÂ
| - pop protocol
| Heeft iemand hiervoor suggesties voor pakketten en setup?

Hmm. Draai hiervoor zelf:
~ - postfix als MTA (Maar sendmail en zo doen het vast net zo goed)
~ - MailScanner als wonderkind om de rest te regelen
~   - MailWatch v1 als webinterface voor wat MailScanner met de email doet.
~   - SpamAssassin
~    - Tig andere tooltjes die MailScanner/SpamAssassin wat uitbreiden
maar dat is leuk voor later.
~   - ClamAV (en nog een hoop andere AV scanners die ik test)
~ - Dovecot doet POP3S en IMAPS (Geen wachtwoorden zonder encryptie!)
~ - SquirrelMail voor het (incidentele) webmail gemak.

Alles draait op een server in een datacenter voor de hele familie.

Dankzij IMAPS heb ik mijn email centraal staan en kan ik je nu vanuit
Thunderbird beantwoorden. De meeste familie leden hebben een forward
staan naar hun eigen ISP maar ik heb ook een broer en schoonzus die alle
email via POPS ophalen om te lezen in Outlook.

Ben ik onderweg en heb ik wat nodig dan gebruik ik even de webmail om
wat op te zoeken, te sturen of ....

Ik vond het een no-brainer installatie. Maar als je onbekend bent met de
materie dan lijkt het allemaal vast erg eng.

1 advies: Wen er aan om alles via encrypted verbindingen te doen. Dus
POPS i.p.v. POP, IMAPS i.p.v IMAP en HTTPS i.p.v. HTTP. En natuurlijk
SSH i.p.v. telnet.

Zie ook:
http://www.mailscanner.info/

Hugo.