[linux] Re: Belastingen .... een oplossing gevonden voor Kubuntu 8.10

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Apr 2 00:11:28 CEST 2009

Bas,

Dank voor het informeren

Bas Roufs schreef:
> [...]
> te installeren op mijn PC met de distro Kubuntu 8.10 (de nieuwste
> 'stabiele' versie van de 'debian' Ubuntu met een KDE schil.).
>

> STAP 1
> ----------
> Downloaden vanaf http://toeslagen.nl/download/116.html:
> de 'Linux Autopackage' huur en zorgtoeslag 2008.
>
> STAP2
> ----------
> Dolphin (of een ander bestandenbeheerprogramma) openen en het bestand
> "hz_2008..... " kopiëren op een voor jou logische plaats op de harde

Op mandriva 2008.1 met KDE 3.5 en konqueror is het een kwestie van
aanklikken en dan installeert het zich vanzelf (na de vraag of ik
toestemming geef).

> STAP 3
> ----------
> Het bestand RECHTS aan klikken, klik dan op 'properties' of
> 'eigenschappen. Ga dan naar het tabblad 'permissions' (toestemmingen,
> machtigingen). Vink vervolgens het hokje aan naast de woorden 'is
> executable'. M.a.w.: je geeft aan dat het gaat om een 'uitvoerbaar'
> bestand dat gebruikt mag worden om een programma 'package' op je PC te
> installeren.

Ik hoef de file niet executeerbaar te maken. Is voor Autopackage niet nodig.

> STAP 4
> ----------
> Open een terminal. Controleer eerst of je het hulpprogramma 'midnight
> commander' geïnstalleerd hebt: commando 'mc' of 'sudo mc': een soort
> bestandenbeheerprogramma voor in de terminal, vergelijkbaar met
> 'Norton Commander' van MSDOS.
> Als 'midnight commander' er nog niet is, installeer die dan:
> sudo apt-get install mc

Waarom wil je mc nog installeren als je al Dolphin of Nautilus of zoiets
gebruikt? Dat zijn allemaal file-managers.
Overigens werkt bovenstaand sudo commando bij mij niet omdat Sudo bij
Mandriva standaard niets toelaat .....
(ik weet het: dat is tegen de stroom in tegenwoordig ...)

Als je me uit kan leggen waarom de overige stappen nodig zijn wil ik het
op de website van de NLLGG opnemen. Ik wil daar een
belastingdienst-hoekje maken.

Peter