[linux] Re: Belastingen .... een oplossing gevonden voor Kubuntu 8.10

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Apr 2 22:52:11 CEST 2009

Beste Bas,

Bas Roufs schreef:
> Beste Peter

> Graag gedaan. Hieronder probeer ik het e.e.a. te verduidelijken, zodat
> je het e.e.a. hopelijk op een correcte manier kunt verwerken in het
> 'belastinghoekje' van de NLGG site.

> Even voor de duidelijkheid: het e.e.a. geldt OOK voor het Linux
> aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2008, zoals ik die na het
> schrijven van mijn eerste bericht heb opgeduiikeld via het
> ondernemersgedeelte van de Belastingdienstwebsite.

OK

> IB 2008 - 2 Linux versies voor particulieren:
> http://belastingdienst.nl/download/2049.html
>
> IB 2008 - LInux versie voor ondernemers (tot max. 3 jaarrekeningen per
> aangifte):
> via 'inloggen ondernemers' > gebruikersnaam en code ingeven > klikken
> op 'inkomstenbelasting 2008' > dan doorklikken naar de voor jou
> geschikte Linuxversie.

>>> "hz_2008..... " kopiëren op een voor jou logische plaats op de harde

> Diverse Linuxpakketten heb ik op een vergelijkbare manier
> geïnstalleerd: simpelweg door deze vanuit Konqueror of Dolphin aan te
> klikken. Maar vaak moet ik wel eerst het bestand expliciet uitvoerbaar
> maken - zoals hieronder beschreven.

>>> machtigingen). Vink vervolgens het hokje aan naast de woorden 'is

> Dat klinkt logisch. Maar blijkbaar werkt 'autopackage' in het geval
> van de programmatuur van de belastingdienst niet in elke distro
> 'automatisch' - in mijn geval (Kubuntu 8.10/ KDE 4.1) werkt het niet
> helemaal 'automatisch'.  Maar goed: ik vind dat geen probleem. Het is
> alleen een kwestie van op 'eigenschappen' (properties) klikken,
> tabblad 'permissions', daarna een hokje aanvinken naast de woorden 'is
> executable'. Bij elkaar 30 seconden werk.

Maar het is niet nodig. Als een file niet uitvoerbaar is kan je een
script niet aanroepen door de naam op te geven (of door erop te
klikken). Maar je kan altijd wel een bash-script laten uitvoeren door
"sh </pad/scriptnaam>" in te geven. En ik denk dat autopackage daar
gebruik van maakt. Moet je nog steeds iets doen overigens.

> Eigenlijk vind ik het een wel zo veilig idee dat in Linux niet ieder
> ;'uitvoerbaar' bestand zich automatisch kan installeren - dat voorkomt
> een boel problemen met virussen, kwaardaardige diefstalprogramma's ,
> 'malware', enzovoorts. Met de dubbele drempel van executeerbaar moeten
> maken en toestemming moeten geven wordt veel ellende voorkomen.

Het is veiliger, maar ik zou het onderstaande eens doorlezen voor een
beter beeld :-)
http://www.happyassassin.net/2009/01/20/on-linux-security/

> Voor veel dingen die ik via een terminal moet doen
> gebruik ik mc - zo voorkom ik veel fouten.
Maar nodig is het niet. En dan neem ik het ook niet op in een
handleiding. eerlijk gezegd leer ik dan liever mensen om een shell te
openen en de zaak te installerenen via "sh <autopackagefilenaam>". Dan
zie je tenminste ook de foutmeldingen.

> Bij Kubuntu en Ubuntu werkt sudo wel. Voor zover ik weet is dat ook
> het geval bij andere 'debian' distro's en  OpenSuse.

Weet ik. Maar doordat mensen tegenwoordig leren dat ubuntu Linux is
denken ze ook dat die sudo-werkwijze standaard is. En dat is dus niet
zo. Het werkt bij mij net zo min als dat universele Start > Uitvoeren  ;-)

> Dat lijkt me een goed plan. Laat me ajb even weten of de bovenstaande
> extra uitleg voldoende is.

Is OK. Dank.

Ik moet nog even een nette plek maken, maar ben nu bezig met de
bijeenkomst van a.s. zaterdag inclusief ALV.

Peter